Bij noodsituaties kan een burgemeester, gouverneur of de minister van Binnenlandse Zaken jou verwittigen. In een bericht van BE-Alert krijg je informatie over wat er is gebeurd en wat jij zelf kan doen om je in veiligheid te brengen.
Je kan een bericht ontvangen via sms, e-mail of een gesproken oproep.
Hoe werkt BE-Alert?
Ben je ingeschreven op BE-Alert? Dan kan je meerdere adressen registreren. Denk bijvoorbeeld aan je woonplaats, je werkplek, het adres van kwetsbare familieleden,… Zo blijf je steeds op de hoogte. Je kan dan een sms, e-mail of gesproken oproep ontvangen.
Bij grote noodsituaties of noodsituaties waarbij je een dringende handeling moet doen zoals evacueren, kan de overheid je waarschuwen op basis van je locatie.
Dankzij een innovatieve technologie in België kan de overheid je een sms sturen als je fysiek aanwezig bent op de plaats van de gebeurtenis. Hiervoor moet je je niet vooraf inschrijven.
BE-Alert houdt hiervoor geen contact- of persoonsgegevens bij.
De mobiele netwerkoperatoren checken alleen of jouw gsm een sms moet ontvangen, op basis van de risicozone. Zij verzamelen geen persoonsgegevens of adressen. Zes maanden na de alarmeringsboodschap verwijderen zij automatisch het lijstje met gsm-nummers die zich in de risicozone bevonden.
Hoe registreren?
Wil je bij een noodsituatie verwittigd worden? Schrijf je dan vandaag nog in! Registreren is helemaal gratis en kan heel makkelijk.
Vul het inschrijvingsformulier zo volledig mogelijk in. Heb je geen computer ter beschikking? Bij het Onthaal in het gemeentehuis kan je een papieren versie van het inschrijvingsformulier vinden.