Nieuwe inschrijving
Kandidaat-huurders schrijven zich éénmalig in om een sociale woning te huren. Ze starten hun dossier volledig zelf op, digitaal en veilig.
Het systeem controleert of een kandidaat-huurder voldoet aan alle voorwaarden. Is dat in orde en is alle informatie volledig, dan is de inschrijving op de wachtlijst voor een sociale woning officieel.
De actualisatie van de wachtlijst
Met de start van het centraal inschrijvingsregister is het belangrijk dat alle bestaande kandidaat-dossiers worden geactualiseerd. Dit wil zeggen dat bestaande kandidaat-huurders moeten laten weten of ze ingeschreven willen blijven op de wachtlijst voor een sociale woning. Voor het eerst zal ook deze actualisatie online verlopen. Kandidaat-huurders moeten hun dossier digitaal (her)bevestigen.
Hoe gaat dit in zijn werk?
- De bevoegde woonmaatschappij zal alle kandidaat-huurders tijdig contacteren per brief over de verschillende stappen van de actualisatie.
- De kandidaat-huurder krijgt hiervoor vanaf de postdatum van de brief van de woonmaatschappij 30 dagen tijd. Als er geen tijdige bevestiging van de kandidaat-huurder is, zal de woonmaatschappij ook een herinneringsbrief sturen met een termijn van 15 dagen.
- Bevestigt een kandidaat-huurder het dossier dan niet of voldoet hij niet aan de inschrijvingsvoorwaarden? Dan wordt de kandidaat geschrapt en staat hij/zij niet langer op de wachtlijst. De kandidaat-huurder krijgt hier geen melding meer van. Wees daar alert voor.
Ondersteuning nodig?
Onze sociale dienst en het woonloket houden zich ter beschikking en bieden hulp aan al onze inwoners die moeilijkheden ondervinden om deze procedure alleen te doorlopen. Voor meer informatie of hulp kan u steeds contact opnemen met ons via socialedienst@steenokkerzeel.be of het nummer 02 758 01 70.