De gemeenteraad bestaat uit rechtstreeks verkozen leden. De raad telt in Steenokkerzeel 23 raadsleden en vergadert 1 keer per maand (behalve in juli en augustus) op donderdag in de raadzaal van het gemeentehuis. De zittingen zijn openbaar met uitzondering van die aangelegenheden die bij wet geregeld werden. De gemeenteraad kiest ook een dagelijks bestuur met name het college van burgemeester en schepenen.
Zittingen
Donderdag 23 januari 2025, om 20u00
Donderdag 20 februari 2025, om 20u00
Donderdag 20 maart 2025, om 20u00
Donderdag 24 april 2025, om 20u00
Donderdag 22 mei 2025, om 20u00
Donderdag 19 juni 2025, om 20u00
Donderdag 18 september 2025, om 20u00
Donderdag 23 oktober 2025, om 20u00
Donderdag 20 november 2025, om 20u00
Donderdag 28 december 2025, om 20u00
In de eerste plaats is de gemeenteraad bevoegd om alles te regelen wat van gemeentelijk belang is. Daarnaast moet de gemeenteraad beraadslagen over elk onderwerp van algemeen belang dat door de hogere overheid wordt opgedragen (bv. toezicht over de kerkfabrieken, erkenning van buurtwegen).
Bruno Peeters werd in zitting van de gemeenteraad dd 05/12/2024 verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad voor de legislatuur 2024-2030.
Samenstelling
Zetelverdeling legislatuur 2024-2030:
1. | KLAVER-NVA | 17 zetels |
2. | VLAM 1820 | 3 zetels |
3. | VOORUIT | 2 zetels |
3. | CD&V | 1 zetel |
Agenda's, verslagen en besluitenlijsten
De gemeenteraad vergadert normaal elke maand (met uitzondering van juli en augustus) in de raadzaal van het gemeentehuis.
De zittingen zijn openbaar en starten, indien niet anders vermeld, om 20u00. De agenda, beslissingen en notulen van de gemeenteraad kan je hier online raadplegen zodra ze beschikbaar zijn.
Bij hoogdringendheid of in uitzonderlijke situaties kan de gemeenteraad ook worden samengeroepen op andere datums dan hierboven gegeven.
Agenda's, verslagen en besluitenlijsten
Audioverslagen
Je kan van elke vergadering van de gemeenteraad achteraf een audioverslag van de zitting (her)beluisteren.
Beleidsdocumenten
Het lokaal bestuur is verplicht om te werken met een budget, jaarrekening en een meerjarenplan. Het meerjarenplan houdt de raming van de uitgaven en inkomsten in, die de gemeente gaat doen of innen gedurende de legislatuur. Het budget en jaarrekening zijn onderdeel van het meerjarenplan, dat betrekking heeft op het lopende jaar. Is de gemeente van plan om een bepaalde investering te doen? Dan zal ze dat eerst moeten voorzien in het budget en het meerjarenplan en daarvoor de nodige kredieten voorzien.