Ervaar je problemen met een buur? Blaft de hond van de buren te vaak? Stellen er zich problemen over de afscheiding van je tuin? Heb je je buur daar al over aangesproken, maar blijft de situatie onveranderd en wil je daar graag iets aan doen? Dan kan burenbemiddeling helpen om opnieuw beter overeen te komen.
Wat is het?
Het is belangrijk om eerst zelf met je buur een gesprek te starten over de elementen die voor jou voor overlast zorgen. Krijg je toch geen gehoor, dan kan je contact opnemen met de dienst burenbemiddeling.
Burenbemiddeling helpt je om de communicatie met je buur te herstellen en de overlast bespreekbaar te maken. De bemiddelaars begeleiden jullie bij het vinden van een aanvaardbare oplossing voor beide partijen. Daarbij willen we vooral voorkomen dat burenconflicten escaleren en bij de politie of het gerecht terechtkomen.
Wat is het doel?
De burenbemiddelaars begeleiden jou en jouw buur om tot een gezamenlijk gesprek te komen. Het doel is dat je, door in gesprek te gaan met je buur, tot een aanvaardbare oplossing voor beide partijen komt. De bemiddelaars komen daarbij niet zelf met een oplossing.
Waarvoor kan je er terecht?
Ondervind je hinder van een van de onderstaande situaties, dan kan je burenbemiddeling aanvragen bij het lokaal bestuur:
- geluidsoverlast
- geurhinder
- hinder door afval
- gebrekkig tuinonderhoud
- overlast door huisdieren
- pest- of roddelgedrag
- schelden
- intimidatie
- perceelsgrenzen
Deze situaties zijn niet-limitatief.
Waarvoor kan je er niet terecht?
Burenbemiddeling staat niet voor alle situaties open. Herken je jouw probleem in een van de onderstaande categorieën, dan kan je helaas geen beroep doen op de dienst burenbemiddeling.
Het gaat om:
- situaties die de rechtbank al behandelt of nog zal behandelen;
- strafrechtelijke feiten;
- feiten waarbij drugs en alcohol betrokken zijn;
- situaties die de veiligheid van de vrijwilliger in het gedrang brengen;
- situaties over (intra)familiaal geweld;
- conflicten tussen werknemer en werkgever;
- conflicten tussen huurder en verhuurder;
- conflicten tussen verkoper en consument;
- feiten die al eerder opgenomen zijn door burenbemiddeling, maar waarbij de buren geen oplossing vonden.
Hoe verloopt burenbemiddeling?
Burenbemiddeling verloopt in verschillende stappen:
- Je vraagt aan de dienst burenbemiddeling om een bemiddeling op te starten.
- Vervolgens komen de vrijwillige burenbemiddelaars voor een eerste gesprek met jou langs.
- Daarna volgt er een gesprek met jouw buur.
- Als jij en je buur vrijwillig instemmen met een gezamenlijk gesprek, organiseren de burenbemiddelaars zon gesprek op een neutrale plaats in de gemeente.
Opgelet: het doel van burenbemiddeling is dat jij en je buur samen een oplossing vinden die voor jullie beiden mogelijk is én waar jullie beiden achter staan. De burenbemiddelaars stellen zelf geen oplossing voor.
Goed om te weten!
- Burenbemiddeling is gratis voor de inwoners van de gemeente.
- Een essentiële voorwaarde is dat zowel jij als je buur bereid zijn om met elkaar te praten. Met andere woorden: deelname is altijd gebaseerd op ieders vrijwilligheid.
- De bemiddelaars zijn altijd onpartijdig. De inhoud van het gesprek is en blijft vertrouwelijk. Gezamenlijke bemiddelingsgesprekken voeren we steeds op een neutrale plaats.
- Burenbemiddelaars zijn vrijwilligers die een opleiding burenbemiddeling hebben gevolgd.
- Om burenbemiddeling te kunnen organiseren, is het noodzakelijk dat wij jouw/jullie contactgegevens verwerken. Wij verwerken jouw/jullie gegevens volgens onze privacyverklaring. Je vindt de privacyverklaring hier. Indien je geen contactgegevens verschaft, kan je geen gebruik maken van deze dienstverlening.
Geïnteresseerd?
Je kan op drie manieren burenbemiddeling aanvragen:
- via het digitaal loket.
- via mail naar preventie@steenokkerzeel.be. In je mail omschrijf je kort de situatie en vermeld je je contactgegevens, zoals naam, adres en telefoon- of gsm-nummer. De coördinator neemt binnen de 10 werkdagen contact met jou op.
- telefonisch op het nummer 0473 73 18 65. Bij afwezigheid bel je naar het onthaal van het gemeentehuis op 02 254 19 00. Je geeft jouw naam, adres en telefoonnummer door.
Heb je nog vragen? Neem contact op met de coördinator via mail of telefoon.