Gemeente Steenokkerzeel

Aanvraag digitale sleutel

Je kan je met een digitale sleutel veilig aanmelden bij de online diensten van de overheid.  MyPension, Tax-on-web, Student@work, MySocialSecurity en MyCareer zijn slechts enkele voorbeelden.

De federale overheid biedt verschillende digitale sleutels aan:

  • de identiteitskaart (eID) of de elektronische verblijfskaart met of zonder biometrische gegevens (eVK)
  • itsme app voor de smartphone
  • mobiele app voor smartphone of tablet
  • eenmalig wachtwoord voor SMS naar een Belgisch gsm-nummer
  • token
  • gebruikersnaam en wachtwoord

Voor wie

Enkel de inwoners van Steenokkerzeel kunnen wij als lokaal registratiekantoor een activatiecode en  -link bezorgen.  Hiervoor moet je een afspraak maken en persoonlijk langskomen zodat we een controle van je identiteit kunnen doen.

Bijvoorbeeld :

  • mensen die geen online bruikbare identiteitskaart bezitten
  • niet-ingetreden buitenlanders
  • ingetreden buitenlanders die nog niet over een elektronische verblijfskaart beschikken
  • Belgen met een identiteitskaart zonder certificaten
  • mensen die niet beschikken over kaartlezen...

Indien je bijvoorbeeld jouw pin- en pukcode van je elektronische identiteitskaart verloren bent en je wil je belastingaangifte in orde brengen, kan je via deze toegang een andere digitale sleutel aanvragen om toegang te krijgen tot tax-on-web.

Elke overheidssite geeft aan welke toegangsmogelijkheden er zijn.

Procedure

Je hebt verschillende mogelijkheden om een digitale sleutel aan te maken:

      1. Je downloadt de app Itsme op uw smartphone, tablet of computer

  • Je volgt de identificatiestappen in de app
  • meer info vind je op de website van Itsme

      2. Je maakt de digitale sleutels zelf aan op de website van de federale overheid

  • maak zelf je digitale sleutel aan via deze link
  • je hebt hiervoor je elektronische identiteitskaart of elektronische verblijfskaart nodig
  • je kan je digitale sleutels onmiddellijk aanmaken

      3. Je kiest voor een activatiecode

  • maak een afspraak of telefonisch via het nummer 02 254 19 00.
  • je ontvangt van CSAM een mail met een activatielink
  • van de medewerker aan de dienst onthaal krijg je een activatiecode om de sleutel aan te maken
  • je klikt op de link in de mail van CSAM en vul de activatiecode in. Je kan nu een digitale sleutel naar keuze aanmaken.

Kostprijs

Gratis

Wat meebrengen

  • identiteitskaart, verblijfsdocument of paspoort
  • persoonlijk emailadres
  • Belgisch gsm-nummer (sms-verificatie)